Wednesday, January 23, 2013

Cuba resepi kekawan lagi...

As salam...kali ni nak entri resepi yang dah tertunggak..dah lama buat..baru kesempatan...aritu cuba buat Lapis Cheezy...pinjam resepi dari bakery2embroidery.blogspot.com ambil resepi tahun lepas lagi..tapi tahun ni baru terhasil dari tangan ku...
tanganku masih tak kreatif...guna buah anggur jer..sebab anak2 x suka buah kiwi...nak beli strawberry..xde musim la kat kedai area umah nie..:)-
resepi nie simple..sebab dessert nie x perlu dimasak..
>  Lapis Cheezy
Sumber : Khatijah Kamaruddin
Pinjam resepi dari bakery2embroidery

Bahan2 Bahan A
250gm cream cheese - suhu bilik
100gm susu pekat manis - bleh kurangkn ikut citarasa
300gm whipping cream - bleh je gantikan ngn non-dairy whipping cream tp kurangkn susu pekat

Bahan B
10gm gelatin 40gm air panas - taburkn gelatin dlm air panas & kacau sebati. Klau x larut sepenuhnya, double-boilkn campuran gelatin + air panas hgga gelatin larut sepenuhnya

Bahan C Biskut Marie @ apa2 jenis biskut kegemaran
Jem - perisa ikut suka. Akak x guna jem.
Buah-buahan segar - saya guna anggur jer..

  Cara2
1. Pukul cream cheese & susu pekat hgga sebati & berkrim
2. Masukkn whipping cream & pukul sebati
3. Masukkn adunan gelatin & pukul perlahan hgga sebati
4. Ambil sedikit adunan & masukkn ke dalam bekas @ cawan. Pastu letakkn biskut diikuti dgn jem @ strawberry concentrate.
5. Ulang Langkah 4 hgga hampir memenuhi bekas. Ikut la berapa lapis nk. Akhir sekali, hiaskn dgn hirisan buah-buahan segar.
6. Sejukkn hgga keras.. lbh kurang 2 - 3 jam dh ok dh. Pastu bleh la ngap.. yummy....

 
 
Kek Gula Hangus ni buat dah lama..yang nie ambik dari myresepi..sebelum nie buat guna resepi dari sepupu..tapi banyak sangat guna telur sampai 10 biji..besar lak klu nak makan sendiri..jumpa la k resepi nie dari myresepi..dah lama sangat simpan resepi ni... tapi x sempat perap 2 -3 jam..perap sejam..je tapi ok la..jadi gak..

KEK GULA HANGUS
Bahan-bahan ( 6 orang )
· 1 cawan gula · 1 cawan air panas · 1 cawan tepung gandum · 1 cawan susu pekat · 2 camt soda bikarbonat · 4 biji telur · 2 camb mentega

  Cara-cara
1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
2. Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
6. Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
8. Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam. (UNTUK MENDAPATKAN SARANG YG BANYAK PADA KEK)
9. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.