Monday, July 25, 2011

Makanan yang tak boleh digabung dengan ubat



Salam..kali nie nak kongsi info tentang kalau kita nak makan ubat jangan gabungkan dengan beberapa makanan yang dipercayai lebih memudaratkan.














Makanan memang menjadi sumber energi yang penting bagi tubuh. Tapi beberapa makanan diketahui boleh menimbulkan interaksi dengan ubat tertentu. Ketahui makanan apakah yang tidak boleh digabung dengan ubat.

"Kuncinya adalah tidak mengubah secara drastik pola makan saat minum ubat tertentu, tapi tanyakan pada dokter mengenai potensi interaksi yang mungkin terjadi," ujar Dr jane Alder, pensyarah farmakologi dari University of Central Lancashire, seperti dikutip dari Dailymail, Selasa (17/5/2011).

Dr Alder akan menjelaskan beberapa makanan yang sebaiknya tidak digabungkan dengan ubat tertentu karena boleh membuat ubat jadi tidak berguna atau justru berbahaya yaitu:

Jus buah
Grapefruit mengandung senyawa yang disebut dengan furanokumarin yang boleh mencegah enzim dalam usus untuk menjaga benda asing tetap berada di luar, sehingga tidak bekerja secara optimal. Keadaan ini akan membuat lebih banyak ubat yang diserap sehingga keberkesannya boleh 2-3 kali ganda dari dos yang dianjurkan.

Sebaiknya tidak mencampur jus grapefruit dengan ubat untuk mengubati irama jantung abnormal, antidepresan, antihistamin (ubat alergik), statin dan ubat anti kejang. Sedangkan jus cranberry dan jus delima boleh memperlambat kecepatan hati untuk memecah pencairan darah ubat dan pada ubat antidepresan boleh menyebabkan penurunan keberkesanan ubat.







Makanan fermentasi
Makanan hasil fermentasi seperti keju yang mengandung tyramine dalam kepekatan tinggi boleh menyebabkan 'sindrom keju'. Tyramine akan bereaksi dengan ubat antidepresan yang disebut monoamine oxidase inhibitor (MAOIs) dengan mencegah enzim yang berfungsi mencerna senyawa. Keadaan ini akan mengakibatkan tekanan darah tinggi yang berbahaya.



Daging panggang
Penderita asma harus menghindari daging panggang karena kandungan karbonnya boleh membentuk senyawa yang mencegah ubat asma dengan teofilinn bekerja secara optimal. Selain itu karbon ini juga boleh memicu serangan asma meskipun sudah mengambil obat.

Sayuran hijau
sebagian besar sayuran hijau termasuk bayam, kobis dan teh hijau mengandung kadar vitamin K yang tinggi dan boleh memicu pembekuan darah. Jika diambil dengan ubat pencair darah akan membuatnya menjadi tidak berguna.



Kalsium dalam susu boleh mengikat tetrasiklik dan minosiklik dari antibiotik. Jika kandungan antibiotik ini digabung dengan mineral akan membuatnya tidak larut dalam usus sehingga tidak diserap oleh tubuh. Mengambil susu setengah liter boleh mengurangi keberkesanan antibiotik hingga 80 persen. Kalsium juga boleh mengganggu penyerapan ubat osteoporosis. Hindari minum susu dalam waktu 2 jam sebelum minum ubat.


Makanan berserat
Makanan yang tinggi serat boleh memperlambat penyebaran banyak ubat termasuk digoxin yang digunakan untuk mengatur detak jantung tidak teratur, ubat diabetes metformin dan mencegah penyerapan ubat penurun kolesterol statin. Tapi bukan berarti makanan berserat harus dihilangkan dari menu makanan, tapi hindari mengambilnya dalam waktu 2 jam sebelum minum ubat.

http://us.health.detik.com




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...